Wersja standardowa Wersja z powiększonym kontrastem Wersja tekstowa
FACEBOOK...
REKOMENDACJE
ZAPRASZAMY DO KINA
INFORMACJE
SZUKAJ W SERWISIE

Piosenki Jerzego Wasowskiego | muzyka z Ninateką

od: do:

Grzegorz Turnau i Magda Umer w radiowej Trójce dali specjalny koncert z okazji 100-lecia urodzin Jerzego Wasowskiego.

Pod koniec maja 2013 roku minęła 100. rocznica urodzin Jerzego Wasowskiego, współtwórcy Kabaretu Starszych Panów i kompozytora setek piosenek. Z tej okazji radiowa Trójka przygotowała koncert, podczas którego utwory mistrza zaśpiewali Magda Umer i Grzegorz Turnau.

Podczas koncertu wokalistom towarzyszyli instrumentaliści, m.in. Bogdan Hołownia (fortepian), Marek Napiórkowski (gitara) oraz Leszek Szczerba (saksofon).

Jerzy Wasowski był związany z Polskim Radiem od czasów przedwojennych, początkowo pracował tam jako inżynier. W 1949 roku wraz z Jeremim Przyborą stworzył radiowy teatrzyk Eterek. W 1958 roku ci sami dwaj twórcy stworzyli telewizyjny Kabaret Starszych Panów, dla którego Wasowski skomponował dziesiątki popularnych piosenek (m.in. Nie odchodź, Wesołe jest życie staruszka, Addio pomidory, Bo we mnie jest seks, Kaziu, zakochaj się, Przeklnę cię).

Przez osiem lat działalności pod szyldem Kabaret Starszych Panów (1958–1966) autor – Jeremi Przybora (Pan B) i kompozytor – Jerzy Wasowski (Pan A) stworzyli wraz ze znakomitymi aktorami świat niepowtarzalny i jedyny w swoim rodzaju.

piosenki:

W kawiarence Sułtan | O Kutno! | O Romeo! | Oczy przeźroczyste
Na wypadek gdyby to nie skończyło się małżeństwem 
Mężczyzna jesienny (Jesienna dziewczyna) | Jeszcze poczekajmy
Jak zatrzymać tę chwilę | Stacyjka Zdrój | Zimy żal | Dziadek Paździerzak
Śmierć ptaka | Moja dziewuszka nie ma serduszka | A ta Tola
A ta Tola (wersja 2.0) | Dobranoc | Taka gmina | Nie deptać trawników

Piosenki Jerzego Wasowskiego
            



„Pablopavo i Ludziki”

Koncert, z 2015 roku, jest przekrojem przez twórczość Pablopavo – stylistycznego kameleona ze zmysłem do pisania wciągających historii. Niekoniecznie z happy endem.

Zespół „Pablopavo i Ludziki” w koncercie z cyklu „Made in Polska”.

Blues, reggae, rock, elektronika, poezja śpiewana – trudno przyszpilić muzykę pisaną przez „Pablopavo i Ludziki”.

Tym bardziej, gdy zespół prezentuje przekrojowy materiał z różnych etapów swojej twórczości. Lider formacji cieszy się zresztą, gdy okazuje się, że nie mieści się w stylistycznych szufladkach. „Muzyka jest jedna i wszyscy ci najwięksi, ci którzy zmieniali jej historię, znajdują się poza stylami. My oczywiście najwięksi nie jesteśmy, ale chcielibyśmy być” – tłumaczy przed wejściem na scenę łódzkiego klubu Wytwórnia.

Występ potwierdza jego słowa, łącząc w sobie nostalgiczne melodie z PRL-owskich dancingów z utworami opartymi na jamajskim rytmie lub elektronicznym bicie. Zespół z godnym podziwu luzem meandruje pomiędzy kolejnymi gatunkami i trzymającymi w napięciu opowieściami. W końcu, jak twierdzi Pablopavo, współtworzą go przyjaciele, a on sam nie ma zadatków na tyrana. „Jestem oczywiście szefem tej orkiestry, ale myślę, że jestem takim szefem-kumplem, a nie szefem-bankierem”.

skład zespołu:
Paweł „Pablopavo” Sołtys – wokal
Jakub „Earl Jackob” Sadowski – wokal
Rafał „Daddy Raffi” Kazanowski – gitara
Radosław Polakowski – skrzypce, akordeon, melodyka
Andrzej „DJ Zero” Giegiel – DJ, scratch
Emil "Emili Jones" Wojtczak – giatra basowa, instrumenty klawiszowe
Jakub „Jahcob JR” Kinsner – perkusja, mpc

utwory:
Wpuść mnie | Sobota | Koty | Kołysanka | Dancingowa piosenka miłosna | Indziej
Krzysiek | Nemeczek | Toczenie | Patrz jak stara się wiatr | Iście iście | Idę przez mgłę

Pablopavo i Ludziki
       


„Pustki”

Zespół „Pustki” w koncercie z cyklu „Made in Polska”.

Stoi za nimi piętnastoletnia historia, pięć płyt, kilka przetasowań personalnych, a także występy na prestiżowych festiwalach – SXSW (Austin, USA), Canadian Music Fest (Toronto), czy Liverpool Sound&City. Dzisiaj są jednym z najoryginalniejszych polskich zespołów, odważnie sięgających po polską poezję (Broniewski, Wyspiański, Wawiłow, Gajcy, Leśmian), tworzących wymagającą, ale niepozbawioną melodii muzykę.

Zespół powstał z inicjatywy „mózgu zespołu” – gitarzysty Radka Łukasiewicza. Na początku liczył 3 osoby, łącznie z perkusistą Grzegorzem Śluzem, który do dzisiaj gra w zespole i Jankiem Piętką, który rozstał się z grupą w 2007 roku. Do zespołu dołączył jeszcze klawiszowiec Daniel Pigoński (znany z grup „Polpo Motel”, czy „Elektrolot”), rotowali basiści Filip Zawada i Szymon Tarkowski („Wiosna”, „Płyny”, „Babadag”). W 2004 roku do „Pustek” dołączyła Barbara Wrońska („Ballady i Romanse”), która zasiliła formację na klawiszach i skrzypcach, ale przede wszystkim wokalem. Jej niesamowite możliwości głosowe, rozpiętość barw stała się od tej pory znakiem rozpoznawczym „Pustek”. Dzisiaj zespół tworzą jego dwaj założyciele, czyli Radek Łukasiewicz, Grzegorz Śluz oraz Barbara Wrońska na instrumentach klawiszowych i wokalu.

Poza pięcioma płytami – „Studio Pustki”, „8 Ohm”, „Do Mi No”, „Koniec kryzysu” i „Kalambury – zespół tworzył muzykę do spektakli teatralnych Przemysława Wojcieszka („Cokolwiek się zdarzy, kocham cię”, „Osobisty Jezus” i „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku”), jego filmu „Doskonałe popołudnie”, fabuły Bodo Koxa „Marco P. i złodzieje rowerów”, a także do radzieckiego filmu niemego „Aelita” Jakowa Protazanowa. Nagrali także utwory do albumów koncepcyjnych poświęconych Stanisławowi Wyspiańskiemu i Władysławowi Broniewskiemu.

Podczas koncertu zabrzmiały zarówno starsze nagrania, jak i najnowsze, z szóstej płyty „Safari, która miała premierę 7 marca 2014 roku. W specjalnie przygotowanej scenografii retro muzycy podjęli próbę oddania klimatu próby muzycznej – nieskrępowanego muzykowania, improwizacji, psychodelizujących brzmień i efektów, wstawek rodem ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, długich, transowych wersji, a znane utwory zabrzmiały w nowych aranżacjach (bez basisty, za to na dwa instrumenty klawiszowe).

wykonawcy:
Radek Łukasiewicz – gitara, śpiew
Mariusz Obijalski – instrumenty klawiszowe
Grzegorz Śluz – perkusja
Barbara Wrońska – śpiew, instrumenty klawiszowe

utwory:

Trawa | Wampir | Patyczak | Nie tu | Slajdy | Telefon do przyjaciela
Nie zgubię się w tłumie | Wyjeżdżam | Po omacku | Wydawało
Czerwona fala | Miłość i papierosy | Lugola | Koniec kryzysu

   „Pustki”



Organek

Kiedyś hołdował czarnym brzmieniom, teraz sięga po rocka. Tomasz Organek prezentuje w łódzkim klubie „Wytwórnia”, w ramach cyklu „Made in Polska”, swój debiutancki album z 2014 roku pt. „Głupi” .

Po latach grania na gitarze i komponowania w zespole
„Sofa” Tomasz Organek postanowił się usamodzielnić. Zmienił również estetykę. Płyty nagrane z Sofą nawiązywały do r’n’b, soulu i funku. Albumem solowym Tomasz Organek zaprezentował się publiczności jako rockman. Taki repertuar usłyszymy też podczas jego koncertu, który odbył się w ramach cyklu „Made in Polska”.

Bluesowa maniera śpiewania, brzmienie hammondów rodem z lat sześćdziesiątych i wpadające w ucho gitarowe riffy stanowią tło dla przewrotnych opowieści Organka. W nagraniu usłyszymy nie tylko piosenki z debiutanckiego solowego albumu „Głupi”, ale także utwory „Ta nasza młodość” Zygmunta Koniecznego oraz bazujący na wierszu Edwarda Stachury „Jestem niczyj”.

skład zespołu:
Tomasz Organek – wokal, gitara
Tomasz Lewandowski – instrumenty klawiszowe
Adam Staszewski – gitara basowa
Robert Markiewicz – perkusja

utwory:
Dziewczyna śmierć
| Nazywam się Organek | Stay | King of the Parasites
O matko! | Głupi ja | Kate Moss | Młodzież szuka sensacji | Autostrada 666
Jestem niczyj | Italiano | Nie lubię | Ta nasza młodość

  Organek



„Skalpel”

Koncert zespołu „Skalpel”, prezentującego tradycyjny polski jazz przefiltrowany przez możliwości współczesnej elektroniki, w ramach cyklu „Made in Polska”.

„Skalpel” przez lata funkcjonował na polskim rynku muzycznym odwołując się do tradycji polskiego jazzu i czerpał z niej.

Podczas koncertu w łódzkim klubie „Wytwórnia” zespół prezentuje przekrój swojej twórczości. Muzykę ubarwiają też nostalgiczne, nawiązujące do utworów zespołu, wizualizacje.

„Skalpel”
Marcin Cichy – elektronika
Igor Pudło – elektronika
Rafał Dutkiewicz – perkusja
Radek Janicki – wizualizacje

utwory:
Intro | Test Drive | Konfusion | Break in | If Music Was that Easy | Simple Version
Sigma | Sea | Flying Officer | Sculpture | So Far | High | Not to Bad | Break out

   Skalpel



Komeda Tomasz Stańko, Jimmy Scott

Tomasz Stańko
, Marcin Wasilewski, Marek Moś, Adam Pierończyk i Jimmy Scott łączą siły, by oddać hołd wybitnemu polskiemu jazzmanowi – Krzysztofowi Komedzie.

Światowej klasy trębacz – Tomasz Stańko niejednokrotnie sięgał po kompozycje innego giganta polskiego jazzu – Krzysztofa Komedy. Zaaranżowane na nowo utwory pianisty złożyły się chociażby na świetnie przyjętą płytę „Litania”.

Podczas koncertu w Sali Kongresowej zespół Tomasza Stańki zaprezentował zaskakujący przekrój przez wielowymiarową twórczość Komedy. Interesujące są już same aranżacje rozpisane przez Krzesimira Dębskiego z myślą o orkiestrze „Aukso” dyrygowanej przez Marka Mosia. Nietypowy jest również wybór kompozycji. Z jednej strony rozbrzmiewają słynne tematy do filmów „Dziecko Rosemary”, czy „Prawo i pięść”, z drugiej zaś nie brakuje utworów mniej popularnych.

Zespół Tomasza Stańki, z gościnnym udziałem saksofonisty Adama Pierończyka, rozpoczyna koncert utworem „Dirge for Europe” z albumu „Meine süsse Europäische Heimat”, na którym oryginalnie muzyka Komedy towarzyszyła interpretacjom polskiej poezji w języku niemieckim.

W ostatniej części koncertu miejsce zespołu Tomasza Stańki zajmuje grupa dowodzona przez słynnego amerykańskiego wokalistę Jimmy’ego Scotta. Obok wspomnianego już „Dziecka Rosemary” wykonuje ona temat ze „Śniadania u Tiffany’ego”, który Komeda napisał z myślą o Kalinie Jędrusik i Teatrze Komedia w Warszawie.

Organizatorem koncertu było Państwowe Wydawnictwo Audiowizualne (obecnie Narodowy Instytut Audiowizualny).

utwory:
Dirge for Europe | Sophia's Tune | Prawo i pięść
Komeda in Zirkus | Rosemary's Baby | Breakfast at Tiffany's

wykonawcy:
Tomasz Stańko Quartet:
Tomasz Stańko – trąbka
Marcin Wasilewski – fortepian
Sławomir Kurkiewicz – kontrabas
Michał Miśkiewicz – perkusja
gościnnie:
Adam Pierończyk – saksofon

Jimmy Scott and the Jazz Expressions:
Jimmy Scott – wokal
Aaron Graves – fortepian
T.K. Blue – saksofon tenorowy, flet
Hilliard Greene – kontrabas
Dwayne „Cook” Broadnax – perkusja

Orkiestra Kameralna miasta Tychy „Aukso” pod dyrekcją Marka Mosia

Komeda | Tomasz Stańko i Jimmy Scott
                        


Możdżer-Danielsson-Fresco

Koncert
w wykonaniu w wykonaniu pianisty Leszka Możdżera, kontrabasisty Larsa Danielssona i grającego na instrumentach perkusyjnych Zohara Fresco.

Jazzowe trio wykonało serię utworów inspirowanych Polską – jej kolorytem, brzmieniem, rytmem, jednocześnie zapraszając do własnych muzycznych poszukiwań znaczenia tego, czym jest polskość.

trzy muzyczne wrażliwości
trzy instrumenty
trzecia wspólna płyta
jedno trio
Możdżer-Danielsson-Fresco
 
Projekt był pomysłem Leszka Możdżera, spiritus movens muzykującego tria. Muzyk podkreśla, że to nie jest typowe jazzowe trio, na które składa się fortepian, kontrabas i perkusja. Lars Danielsson z lekkim dystansem dodaje, że wciąż szuka własnego brzmienia w tym zespole i że dla niego gra to sztuka szybkiego reagowania na zmieniający się rytm i podejmowania słusznych decyzji. Płytę produkowali samodzielnie, dzięki czemu byli w stanie podejmować własne, autonomiczne wybory. Tym samym Możdżer zachęca każdego ze słuchaczy, aby „sami zrobili sobie Polskę”, a zatem aby na własny sposób i w zgodzie ze swoimi kompetencjami i upodobaniami wsłuchali się w dźwięki.

W czasie występu widać wzajemne przenikanie się trzech stylistyk – polskiej, skandynawskiej i bliskowschodniej. Pierwsza część koncertu jest bardziej wyciszona, chłodna, intelektualna wręcz, a druga to popis wirtuozerii, erupcja emocji. Widać, że muzycy osiągnęli taki poziom wspólnej gry, że muzykowanie jest dla nich przyjemnością i zabawą, do której zapraszają słuchaczy. Zagrali czternaście utworów, w tym ostatni, skomponowany przez Krzysztofa Komedę.

Materiał zaprezentowany podczas koncertu,
zarejestrowany w listopadzie 2013 roku w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, złożony jest z utworów pochodzących z trzeciego albumu tria Możdżer-Danielsson-Fresco Polska. Płyta miała swoją premierę podczas Enter Music Festival, europejską zaś – w ramach otwarcia Paris Jazz Festival. Wcześniej międzynarodowy zespół nagrał wspólnie dwie płyty – The Time i Beetween Us And The Light.

utwory:
Chai Peimot |
Shavnot | She said She was a Painter | Polska | Spirit | Gsharim 
Africa | KarMa Party | Norgan | Suffering | Easy Money | Incognitor | Asta | Svantetic


Leszek Możdżer – pianista światowej klasy, odważny eksplorator i oryginalny twórca, wyróżniający się własnym językiem muzycznym. W roku 1992 otrzymał wyróżnienie indywidualne na Jazz Juniors i była to pierwsza kropla obfitego deszczu nagród, jakie miały spaść na niego przez następne lata. Zwyciężał we wszystkich kolejnych ankietach czytelników „Jazz Forum" w kategorii „fortepian” i wielokrotnie zostawał Muzykiem Roku. Leszek Możdżer regularnie koncertuje na wszystkich najważniejszych europejskich i światowych festiwalach oraz współpracuje z muzykami takiej klasy jak: David Gilmour z legendarnego Pink Floyd, Nana Vasconcelos czy Marcus Miller i John Scofield (muzycy, którzy przez szereg lat nagrywali z Milesem Davisem). Od lat współpracuje również z mieszkającym w Los Angeles Janem Kaczmarkiem, z którym nagrał min. nagrodzoną Oscarem muzykę do Finding Neverland. Możdżer jest jednym z nielicznych pianistów, którego płyty sprzedają się w nakładach zbliżonych do artystów wykonujących muzykę popularną.

Lars Danielsson – urodził się w 1958 roku w Szwecji. Ukończył Konserwatorium w Goteborgu w klasach kontrabasu, wiolonczeli i gitary basowej. Znakomicie prowadzi sekcję rytmiczną, ale jest też niezwykłym solistą. Jego gra wnosi do zespołu ostrość, temperament i mnóstwo dynamicznych, muzycznych odcieni. Jego liryczny, ale równocześnie mocny i rytmiczny styl zyskał mu wielkie uznanie na międzynarodowej scenie jazzowej. Zdolność sprawienia, by najzwyklejsza nawet melodia brzmiała świeżo i niezwykle, jest powodem, dla którego Lars Danielsson uczestniczył w ogromnej liczbie konstelacji muzycznych na całym świecie. Danielsson gra na wielu jazzowych festiwalach na świecie, między innymi na festiwalu Jazz Baltica.

Zohar Fresco – urodził się w Izraelu w 1969 roku w rodzinie o tureckich korzeniach. Grę na instrumentach perkusyjnych rozpoczął już w wieku sześciu lat. Jako nastolatek głęboko zainteresował się tradycyjnymi arabskimi instrumentami, jak bębny ramowe i tamburyna.  Z czasem, wraz z własnym rozwojem oraz dzięki charakterystycznemu stylowi gry, stał się on perkusistą znanym nie tylko w swoim rodzinnym kraju, ale również na arenie międzynarodowej. Brał udział w nagraniach ścieżki dźwiękowej do takich filmów, jak: Kikar Hahalomot, Piąty element czy Kraina szczęścia. Zohar Fresco jest także managerem artystycznym perkusyjnego festiwalu Peimot, który odbywa się raz do roku w Jerozolimie. Na co dzień prowadzi warsztaty muzyczne, z którymi jeździ po całym świecie i bierze udział w ogromnej ilości projektów muzycznych.

Możdżer-Danielsson-Fresco
           



„Jazz in Poland”

Odcinek specjalny niemieckiego programu telewizyjnego „Jazz – gehört und gesehen” gościnnie zrealizowany w Warszawie w 1964 roku przez Janusza Majewskiego pt. „Jazz in Poland” prezentujący dokonania najważniejszych wykonawców krajowej sceny jazzowej.

Występy najbardziej cenionych polskich zespołów jazzowych, przerywane są krótkimi wywiadami prowadzonymi przez niemieckiego dziennikarza muzycznego Joachima-Ernsta Berendta. Pojawiają się kolejno: Warsaw Stompers, Kwartet Namysłowskiego, Kwintet Andrzeja Trzaskowskiego, Kwintet Krzysztofa Komedy, Bossa Nova Combo oraz Kwartet Wróblewskiego.

Koncerty wieńczy All Star Session, czyli wspólny finał utworem Family Blues.

wystąpili:

Warsaw Stompers

Włodzimierz Kruszyński – klarnet
Henryk Majewski – trąbka
Adam Skorupka – perkusja

Kwartet Namysłowskiego
Zbigniew Namysłowski – saksofon
Czesław Bartkowski – perkusja
Tadeusz Wójcik – kontrabas
Władysław Gulkowski – pianino

Kwintet Andrzeja Trzaskowskiego

Andrzej Trzaskowski – pianino
Juliusz Sandecki – kontrabas
Michał Urbaniak – saksofon
Adam Jędrzejewski – perkusja
Zbigniew Namysłowski – saksofon

Kwintet Krzysztofa Komedy
Krzysztof Komeda – pianino
Tomasz Stańko – trąbka
Czesław Bartkowski – perkusja
Michał Urbaniak – saksofon
Marcin Suzin – kontrabas

Bossa Nova Combo
Liliana Urbańska – flet
Krzysztof Sadowski – pianino
Alfred Banasiak – saksofon
Andrzej Mazurkiewicz – trąbka
Jerzy Bartz – perkusja
Janusz Sidorenko – gitara

Kwartet Wróblewskiego

Jan „Ptaszyn” Wróblewski – saksofon
Wojciech Karolak – pianino
Andrzej Dąbrowski – perkusja


„Jazz in Poland”
  



 film, teatr, opera
 taniec, muzyka, sztuka
 bajki, słuchowiska
 literatura, publicystyka





Czy wiesz, że... Henryk Lehnert (†22.06.2006) - utytułowany filmowiec z Amatorskiego Klubu Filmowego „Chemik” działającego w Oświęcimskim Centrum Kultury - w 1997 roku został uhonorowany wpisem do Księgi Rekordów Guinnessa za największą ilość zrealizowanych filmów i zdobytych...czytaj więcej...
czerwiec 2020
  P W Ś C P S N
23 1 2 3 4 5 6 7
24 8 9 10 11 12 13 14
25 15 16 17 18 19 20 21
26 22 23 24 25 26 27 28
27 29 30
poprzedni następny

W GALERII

Realizacja: HEXADE.COM (Grafik, projektant, webdesigner)