Wersja standardowa Wersja z powiększonym kontrastem Wersja tekstowa
FACEBOOK...
REKOMENDACJE
ZAPRASZAMY DO KINA
INFORMACJE
SZUKAJ W SERWISIE

Wszystko o mojej matce z Teatru Łaźnia Nowa

od: do:

Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie zaprasza online, prezentując we wtorki o godzinie 20:00 swój spektakl repertuarowy lub archiwalny.

Natomiast cały czas dostępne są online trzy kultowe tytuły z repertuaru Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie.

„Wszystko o mojej matce”
  reżyseria: Michał Borczuch

„Przypadek według Krzysztofa Kieślowskiego”
  /w technologii VR 360/
  reżyseria: Bartosz Szydłowski

„Emigranci”
  /w technologii VR 360/
  reżyseria: Wiktor Rubin


„Wszystko o mojej matce”

„Wszystko o mojej matce” tytułem nawiązuje do filmu Almodovara, nie jest jednak jego teatralną adaptacją. To osobisty projekt Michała Borczucha i Krzysztofa Zarzeckiego inspirowany postaciami ich matek, które w 1986 i 1998 roku zmarły na raka. To przedstawienie dorosłych synów, półsierot, którzy mają do dyspozycji jedynie strzępy pamięci dziecka i nastolatka. Z pomocą zaproszonych do projektu aktorek i realizatorów chcą opowiedzieć o niemożliwej - bo zdeformowanej przez pamięć - historii odchodzenia matki lub nawet fascynacji jej chorobą, odbiorem choroby w kontekście przemian społeczno-politycznych w Polsce pod koniec lat 80. 90.

To najczęściej nagradzany spektakl Łaźni Nowej. Zdobył, m.in. Grand Prix na 9. edycji Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia, Grand Prix 23. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, Pierwszą Nagrodę Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona”, Grand Prix 57. Kaliskich Spotkań Teatralnych, a także nagrodę Transfer 2016 za najlepszy spektakl w sezonie 2016/2017. Przedstawienie zostało wyróżnione Marką Radia Kraków. Tekst Tomasza Śpiewaka „Wszystko o mojej matce” znalazł się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Tomasz Śpiewak otrzymał także Nagrodę im. Stanisława Bieniasza, natomiast Michał Borczuch został w 2018 roku laureatem Paszportów Polityki w kategorii Teatr.

Zespół aktorski także zdobył wiele wyróżnień, m.in. Monika Niemczyk została wyróżniona indywidualną nagrodą aktorską przez jury 23. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, a Dominika Biernat, Iwona Budner, Halina Rasiakówna, Monika Niemczyk, Marta Ojrzyńska, Ewelina Żak zostały wyróżnione w kategorii najlepszy, najlepsza, najlepsze miesięcznika Teatr sezonie 2016/2017.

Michał Borczuch znany jest łaźniowej publiczności ze spektaklu „Paradiso” - projektu, w którym wzięły udział osoby ze spektrum autyzmu. Obecnie jest jednym z najciekawszych polskich reżyserów młodego pokolenia. Kilkukrotnie był nominowany do Paszportu Polityki, a w ubiegłym roku zdobył statuetkę Boskiego Komedianta za najlepszy spektakl festiwalu Boska Komedia - „Apokalipsę”.

tekst: Tomasz Śpiewak
reżyseria: Michał Borczuch
dramaturgia: Tomasz Śpiewak
scenografia: Dorota Nawrot
muzyka: Bartosz Dziadosz
reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski
multimedia: Michał Dobrucki
asystent reżysera: Agata Klepacz
obsada: Iwona Budner, Monika Niemczyk, Halina Rasiakówna, Ewelina Żak, Krzysztof Zarzecki, Marta Ojrzyńska, Dominika Biernat
produkcja: Teatr Łaźnia Nowa
premiera: 22.04.2016
czas trwania: 122 minuty

„Wszystko o mojej matce”


fot. Klaudyna Schubert


„Przypadek według Krzysztofa Kieślowskiego”

Nasze życie jest bogactwem prawdopodobieństw i wiele w nim może się zdarzyć. Być może człowiek jest zaledwie pyłem we wszechświecie, ale przede wszystkim jest jego częścią. I to taką, bez której być może wszechświat wyglądałby całkiem inaczej, a może nawet by nie istniał...

Bartosz Szydłowski w swoim nowym spektaklu podąża tropem twórczości Krzysztofa Kieślowskiego, znajdując inspirację przede wszystkim w głośnym filmie „Przypadek” z 1981 roku.

„Zawsze fascynowała mnie pokora Krzysztofa Kieślowskiego. Opowiadał o świecie i ludziach go zamieszkujących, jakby zbliżał się do nieodgadnionej, pełnej sprzeczności Tajemnicy. Nie ulegał łatwym polaryzacjom, nie poddawał się etykietowaniu, zawsze stał po stronie Nieokreślonego. O jego mistrzostwie świadczy umiejętność opowiedzenia o tym, co niezdefiniowane poprzez konkrety i zdarzenia” – opowiada Bartosz Szydłowski.

„Słuchaliśmy uważnie wywiadów reżysera, czytaliśmy jego scenariusze. Pojawił się trop. Najbardziej widoczny w strukturze „Przypadku”, ale przewijający się jak motto całej twórczości Kieślowskiego. To zachłanność wobec życia, apetyt na wielorakie jego formy. Chciałem, aby nasz spektakl nie stał się fatalistycznym obrazem o miałkości i przypadkowości naszych wyborów. Mówimy raczej, że mimo wszystkich losowych przeciwieństw, wygrywa człowiek ze swoją pasją życia i pragnieniem nowych wyzwań” - dodaje.

Spektakl powstał przy wsparciu funduszy norweskich i funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Lichtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych.

reżyseria: Bartosz Szydłowski
dramaturgia: Małgorzata Szydłowska
współpraca dramaturgiczna: Bartek Harat
scenografia: Małgorzata Szydłowska
muzyka: Andrzej Bonarek
choreografia: Dominika Knapik
reżyseria światła: Małgorzata Szydłowska
multimedia: Dawid Kozłowski
asystent reżysera: Bartek Harat
obsada: Angelika Kurowska, Barbara Kurzaj, Karina Seweryn, Radosław Krzyżowski, Maciej Sajur, Dominik Stroka, Mariusz Cichoński, Ewelina Żak, Tomasz Schimscheiner
produkcja: Teatr Łaźnia Nowa
premiera: 5.03.2016
czas trwania: 90 minut

Spektakl nagrany w technologii VR360.

„Przypadek według Krzysztofa Kieślowskiego”


fot. Tomasz Wiech



„Emigranci”

W „Emigrantach” Sławomira Mrożka rola społeczna i pochodzenie stanowią mur nie do przebicia dla AA, polskiego inteligenta i XX, chłoporobotnika, skazanych na swoje towarzystwo w ciasnym mieszkaniu z dala od ojczyzny. Choć AA, snując swoje pseudofilozoficzne wywody, stara się jakoś zbliżyć do XX, to przecież nie traktuje go jako równorzędnego partnera rozmowy. Nie znika ani jego poczucie wyższości, ani tłumiona podskórna wrogość, którą prowokują niesalonowe maniery XX i faktyczny brak zainteresowania z jego strony. Mimo deklarowanej chęci porozumienia bohaterowie sztuki nie znajdują wspólnego języka, co potwierdza istnienie konfliktu zakorzenionego w naszej historii i odzwierciedlającej ją literaturze.  

Dziś, w odmiennych warunkach historyczno-ustrojowych, w czasach szybkich pieniędzy, dynamicznych karier, otwartych granic, aż kusi, aby wziąć „Emigrantów” pod lupę i spróbować na nowo opowiedzieć ich historię. Podejmują się tego Wiktor Rubin i Jolanta Janiczak, laureaci teatralnego Paszportu Polityki. Inicjują spotkanie amatora i zawodowego aktora, którym, przydzielają rolę bohaterów „Emigrantów”.

Co zrobić, aby tezy, od lat uznawane za pewniki, straciły swoją moc oddziaływania? Należy je pozbawić oblicza jednej, niepodważalnej prawdy. Dramaturgiczno-reżyserski tandem  demaskuje wypowiedzi AA i XX jako cytat, zaledwie tekst wyuczonej wcześniej roli, raz po raz podrzucanej z widowni. Rola nie jest przypisana na stałe do osoby aktora, można ją przyjąć, odrzucić, zmienić, wymienić. W pewnym momencie AA i XX robią podobnie, zamieniają się własnymi kwestiami, ilustrującymi ich społeczne biografie. Czy ten gest wystarczy, aby zniknęło poczucie klaustrofobii i uwiezienia w zaklętym kręgu twierdzeń sprzed kilku dekad?

Witold Mrozek w swoim podsumowaniu roku 2011 umieścił go na liście 12 najlepszych spektakli roku!

Odważna dyskusja z Mrożkiem. Rubin polemizuje z budującą ciągle polskie myślenie opozycją inteligencja-masy, pan-cham, zaś dyskurs "inteligenckiej odpowiedzialności" demaskuje jako elitarystyczny i kabotyński. W pracę na budujących dramat Mrożka opozycjach wprzęgnięte zostało napięcie między rolami Krzysztofa Zarzeckiego, jednego z ciekawszych krakowskich aktorów młodego pokolenia, i amatora Marcina Cichońskiego-z zaskakującą zamianą w środku przedstawienia.

tekst: Sławomir Mrożek
reżyseria: Wiktor Rubin
dramaturgia: Jolanta Janiczak
scenografia: Wiktor Rubin, Jolanta Janiczak
współpraca scenograficzna: Adriana Makarska
multimedia: Marcin Staniszewski, Sebastian Strama
obsada: Mariusz Cichoński, Krzysztof Zarzecki, Agata Marzec
produkcja: Teatr Łaźnia Nowa
premiera: 13.05.2011
czas trwania: 70 minut

Spektakl nagrany w technologii VR360.

„Emigranci”


fot. Grzegorz Ziemiański



odbyło się:

Konformista 2029
reżyseria: Bartosz Szydłowski

Wałęsa w Kolonos
reżyseria: Bartosz Szydłowski

„Pluton p-brane”
reżyseria: Mateusz Pakuła

„Wieloryb The Globe”
reżyseria: Eva Rysová

„Klub miłośników filmu MISJA
reżyseria: Bartosz Szydłowski

„Najwyraźniej nigdy nie był pan 13-letnią dziewczynką”
reżyseria: Iga Gańczarczyk

„Miłosna wojna stulecia”
reżyseria: Eva Rysová

„Fuck... Sceny buntu”
reżyseria: Marcin Liber

„Łaźnia Nowa – 10 x TAK”
reżyseria: Bartosz Szydłowski

„Równina wątłych mięśni”
reżyseria: Renata Piotrowska-Auffret





19. Międzynarodowy Festiwal Filmów Nieprofesjonalnych Kochać człowieka Zapraszamy do obejrzenia filmów nagrodzonych i wyróżnionych podczas 19. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Nieprofesjonalnych "Kochać człowieka" , który odbywał się od 30 stycznia do 1 lutego 2020 roku w Oświęcimskim Centrum Kultury. Patronat nad festiwalem objęła Światowa Unia...czytaj więcej...
maj 2020
  P W Ś C P S N
18 1 2 3
19 4 5 6 7 8 9 10
20 11 12 13 14 15 16 17
21 18 19 20 21 22 23 24
22 25 26 27 28 29 30 31
poprzedni następny

W GALERII

Realizacja: HEXADE.COM (Grafik, projektant, webdesigner)